lördag 30 juni 2012

Fynd och uppfräshning

Nu efter midsommar är det ju brukligt att plantskolorna säljer ut sina sommarblommor, och trädgårdsföreningen i Linköping är inte sämre. Jag gick dit på torsdagen, som vanligt ute väldigt sent. Jag var på jakt efter 2 amplar. Det hittade jag också två med nån form av petuniaderivat. Den ena var jag lite tveksam till då den var tantrosa men oj vad fint det blev när jag hängde upp den. 100 kronor betalade jag för båda, FYND!

Med de två nya amplarna var det dags för att rensa ut penseerna och de fick gå till penséehimmelsrabatten (samma som förra penseerna gick till alltså inte komposten).

Pensehimmelsrabatten.

Innan gladiolusplantering


Efter gladiolusplantering
På min attgöra lista fanns ju med att plantera ut de sista gladiolusarna. Och med den nya superfina ampeln så insåg jag att det så lite tomt ut i rabatten nedanför knickshörnet på altanen. Eller ja, där är väl ingen rabatt egentligen, bara en klematis på ena kanten och en hortensia på andra sidan tillsammans med några självsådda gullris och en fingerborgsblomma. Tidigare har jag lagt på lite gräsklipp och nu tog jag bort det och det hade blivit lite fin jord där under. Fyllde på med en hel del kompost och så vips en rabatt utan knappt något grävande. Och så var gladiolusarna i jorden också, och det behövde de också det, de såg lite slappa svaga ut. Förhoppningsvis blir det ändring på det nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar