söndag 26 juni 2011

Tvättlinans förträfflighet

Dagens blomma. Ogräset var nog inte ogräs trots allt. Men
vad är det för nått?

Nu har det varit midsommar och kolonin har naturligtvis besökts flitigt. Som vanligt har jag väl inte varit där lika mycket som jag tänkt, eller för den delen skrivit lika mycket i bloggen som jag tänkt.









Eftersom att hallonlandets uppbindningssnören gått av så tänkte jag satsa på nått mer hållbart och kom fram till att testas tvättlina. Lite skillnad på bilderna syns väl hoppas jag.

















Uppskatta längd och läsa rätt och annat mök är inte min grej så det blev lite extra mycket tvättlina kan man säga. Därför passade jag också på att binda upp en av de röda vinbärsbuskarna som länge sett ut att hänga. Så här tjusigt blev det. Tyvärr finns ingen före bild. Senare i veckan hängde jag också ett bärnät över busken så kankse jag får ha några bär i fred. Fåglarna har ätit upp ungefär 75% av körsbären till exempel.






När jag köpte bärnät och lina köpte jag också ny bind-tråd som var över för-väntan bra faktiskt så nu har jag bundit upp bönor, ärtor och rosor. 

Någonstans läste jag att juni är en månad av underhåll. Och det har nog stämt ganska bra för mig i alla fall. För mellan allt spännande som hänt, uppbindningar och finnande av nya blommor i trädgården, så har det rensats en del ogräs och klippts en hel del döda blommor. Inte så tråkigt som det låter men det kan ju ha att göra med att jag har haft miniträdgård i ca 2 månader. Av det jag sådde för ett par månader sedan syns inte ett spår. Det kan bero på att jag i bland varit och rensat och kankse rensat bort frön och groddar och grejer vem vet. Men någonting märkligt växer i alla fall på en del ställen. Jag har sparat så får vi se om de visar sig vara ogräs eller vacker blomma. Fortsättning följer....

I veckan har det varit veckartlig vinmåndag med mig som matansvarig. Vi grillade lax och åt hemodlad sallad, OCH jag skördade 8 jordgubbar. I år kommer nog inte jordgubbarna ge så mycket skörd vi får hoppas på nästa år i stället.

Midsommarafton firades naturligtvis på kolonin, jag och sambon klippte gräs och åt sillunch på förmiddagen med hemodlad potatis! Ett av potatisstånden har blommat så vi tänkte kolla om den var färdig. Det var den väl typ men hade nog fått växa till sig lite till övrig potatis väntar vi nog lite med, men är det midsommar så är det! På kvällen kom 8 pers och grillade, åt sill, drack öl och bål. Efter lite omstökande på altanen fick vi faktiskt plats förvånansvärt väl. Det sköngs snapsvisor långt efter solens nedgång så nu har vi testat infravärmen. Infravärmen funkade bra men nu får vi se hur elmätaren påverkades. Jag är nyfiken men snart är det ju månadsskifte med ny avläsning så det är ju bara att vänta.

Potatisen som blommade först. Amandine. Var god men kanske
kunde fått stå kvar en liten stund till i jorden.
Ja annars är det som jag sagt mycket underhåll just nu, men det är bara trevligt. Har insett att alla svartrötter jag sådde nog inte kommer ta sig, och nu är det alldeles för sent att försöka så ny. Där har jag gått bananas och skippat allt vad rakar rader heter (mina rader har aldrig varit raka iofs) och slängt ut lite frön av allt möjligt som det står på påsarna att man fortfarande kan så. Det är ju inne med hullerombuller trädgårdsland (eller har det tom blivit ute igen, vem vet?). Sallad och rädisor sås varje vecka än så länge på platser som dyker upp i landen och ser tomma ut. 

Note to self: Nu blommar det fruktansvärt lite i mina rabatter medan granndamens rabatter prunkar inbjudande, detta måste ta tag i tills nästa år då fler midsommarblommor borde befinna sig hos mig.

Vad händer nästa vecka? Det får vi se, beror nog mest på vädret, jag jobbar kvällar så det beror på min motivationsgrad hur mycket jag åker ut till kolonin. På fredag har jag beställt bra väder för då är jag ledig och kan vara hela dagen där.


Som avslutningsbild lägger jag denna ros med en helt enormt vacker färg. Tyvärr syns den inte från insidan av trädgården då den befinner sig i rabatten som gud glömde, men som jag ska ta hand om en dag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar