lördag 4 juni 2011

Mors dag

På morsdag kom Sambons föräldrar förbi kolonilotten för första gången. Vi grillade fläskfilé och grönsaker och åt en röra som var rätt så god som jag hittade på alltommat. Min mor fick nöja sig med ett telefonsamtal. Vi fick också en mängd inflyttningspresenter av svärföräldrarna "måste ha" saker som en halmhatt, knämadrass, äkta highland cattle-gödsel och en väldigt söt rosa rosbuske.
Dagens blomma: Väldigt söt lök med rosa klockor, men kära
bloggläsare vad är det för nånting?

Efter morsdagsfirandet var det dags att ta tag i trädgårdsarbetet igen. Jag klippte tillexempel två rosbuskar, eller om det är nypon sticks gör de i alla fall. Ja det är fel tid att göra sånt men dör buskarna så får jag köpa nya och det kanske känns som lika bra när det kommer till de där två buskarna....

Blev buskarna bättre efter klippning?
Svar nej...




Hittade en liten överraskning i rabatten. Är inte det här
En hortensia? Inte så stor men ändock nått som växer.
Hortensia är en av de absoluta favoriterna hos mig...


Den nya rosbusken fick också en plats i en rabatt och då var jag tvungen att flytta på några andra växter, men de gör sig nog bättre där än platsen de bodde på innan så ingen skada skedd. Nu får vi bara hoppas att rosbusken överlever.
    Här ska ny rosbuske in
    Ny buske på plats.
    Växter flyttade på och planterade.
    När allt var planterat grillade vi korv och grönsaker till middag. Eftersom att en vecka ytterligare har gått är det dags att titta på listan från förra veckan och jag måste klappa mig själv på axeln och säga att jag varit fantastiskt duktig =)...
  1. Plantera den röda krusbärsbusken
  2. Plantera björnbärsbusken
  3. Ta hand om resterande gemensamma gångarna - Nja ut mot vägen har blivit lite omhändertaget men det finns dessvärre lite till att göra...
  4. Rensa andra halvan av hallonlandet
  5. Införskaffa buskstöd, till pionen och till de röda vinbärsbuskarna - pionen klar! dock fungerar stöden just nu som kirgislök stöd
  6. Investera i en vattenspridare, springa runt med slangen var bara roligt i 2 veckor  - Jajamensan och sen jag gjorde det har det inte slutat regna
  7. Skaffa en sekatör som inte suger Biltemas lyxmodel för 70 kr, den klipper som man tänker sig
  8. Komma fram till vad man ska ha i den sista drivbänken när den inte längre fungerar som förvaringsutrymme - Nja här sitter en del dill just nu.
  9. Städa i stugan
  10. Fintrimma kanterna på rabatterna
  11. Rensa maskrosor i en timma
  12. Klippa de rosbuskar som inte blivit klippta
  13. Klippa gräset
  14. Kupa potatisen (lär behövas i helgen)
  15. Rensa ogräs i grönsaksbäddarna
  16. Köpa och installera nya förkultiverade dillplantor och hoppas att det tar sig bättre än de förra...
Om någon läser det här och kan förklara för mig hur man får bilderna där man vill ha dem i det här underbara bloggprogrammet så går det bra att tala om det för mig tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar