måndag 30 maj 2011

Det gick lite för bra....

Dagens blomma: Förgetmigej, Den har inte lång blommnings-
tid kvar men oj vad fin den har varit och fortfarande är!
Nu har vi sovit första natten i stugan och man kan väl sammanfatta det med att det gick lite för bra. Vi har lite dålig koll på när vi gick och la oss, gissningsvis mellan 9 och 10 på kvällen. Strax innan vi tänkte gå upp ringde C och tyckte vi skulle åka till en plantskola. Jag sa att vi inte gått upp än och jag fick till svar att tio över 11 brukar det vara ok att ringa till folk... Så trots ganska hårda sängar så lyckades vi sova. Vi (eller kanske jag mest) var innan oroliga över att det skulle vara kallt. Men det var det inte alls som väl var!

Fredagsmys: Nyplockade blommor, levande
ljus, rödvin och en man vi grillen.
Innan på fredagen, vi kom ganska sent eftersom det var en del att plocka ihop hemma innan, grillade vi typisk snabbmat - flintastek och åt kladdig köpt potatissallad. Men allt går ner när man är hungrig.

Tidigare i veckan har jag bara varit på kolonin en dag och det var i tisdags. Då passade jag på och körde min timmes maskrosrensning av gräsmattan. Som vanligt har jag problem med min telefon och att ställa in alarmet så det blev ju inte korrekt, vilket resulterade i att jag rensade i 1 h och 20 minuter istället. Nu är frågan om jag ska få dra av 20 minuter från nästa veckas rensning. Vad tycker ni? Jag är lite tveksam.

Ja så efter en välbehövlig 13-14 h sömn fanns det inte riktigt så mycket dag kvar på kolonin som jag hade hoppats från början. Det visade sig dock vara fullt tillräckligt.

Efter frukost satte jag igång med att rensa andra halvan av hallonlandet, Det är väldigt lättrensat, de få ogräs som finns sitter ganska löst och försvninner snabbt. När det var klart gick jag över och försökte få bort lite av ogräset (mest den i bloggen tidigare refererande till den "hemska växten", höst annemon som sprider sig och växer på alla ställen där den inte är välkommen). Jag börjar också förstå vad granndamerna gnällt om tidigare veckor över att jorden var så torr. Det är mycket lättare att rensa ogräs i nyregnad småblöt jord än i snustorr visade det sig.

I tisdags så var jag också på biltema och inhandlade diverse bra att ha prylar bland annat - buskstöd till pionen, den dyraste sekatören de hade (70kr) och en kantkniv.




Inflyttningspresent från C&F, en styck
blå klematis planterad och klar.
Min tanke var att det är lite dags att rensa mellan plattorna i gången och kanske skära fram dom lite. Gräs växer ju där man inte vill att de ska växa och på plattorna är ett typiskt sånt ställe. Trots att det alltså inte var med på "att göra listan" från i söndags började jag skära fram plattorna. När jag gjort cirka halva gången fick jag snabbesök av C&F som varit på plantskola och köpt en inflyttningspresent till mig och sambon -  en Blå klematis. Tack så mycket förhoppningsvis överlever den :P.

Eftersom att det såg så mycket bättre ut när man skar fram plattorna fortsatte jag med det en stund tills jag tyckte det var dags att fika. Då jag anslöt till Sambon på altanen åt ett par chokladkex och sen började Sambon gnälla över att han var kall. Då tänkte jag att det var dags för honom att aktivera sig så jag föreslog att vi skulle plantera buskar. Så sen planterade vi krusbär, björnbär och klematis i ett rasande tempo. Vi får se om de överlever. Vi får hoppas på det bästa. Efter planteringsracet gick jag tillbaka till min plattbeskärning, det är bland det tyngsta jag har gjort så sedan så varvade jag beskärning med övrigt pyssel  - beskar rosenbuskarna (mycket bra sekatör!) och planterade ny förkultiverad dill.

För ett par veckor sedan när jag låg med näsan neråt i rabatterna hörde jag ett klippande ljud som jag blev nyfiken på och tittade upp. Det visade sig vara granndamen som gick och klippte kanterna på rabatterna med sax. Jag fnissade lite och tänkte oj så seriös dam tänk om jag också blir så där när jag blir gammal....
Ja nu är jag alltså officiellt gammal. I ett försök att snygga till kanterna på rabatten så klippte jag alltså gräset med sax. Jösses, vi får se om det händer igen...

Mycken liten röd krusbärsbuske nedgrävd, bara att vänta
på skörd, vi siktar på 2013?
Vädret denna lördag var inte det bästa kolonivädret sett i till det är varmt, soligt och trevligt. Men det var väldigt mycket lugnare på de andra lotterna denna lite regniga och ruggiga lördag.

Dåligt väder eller icke grillas ska det göras ändå. Det blev en helgrillad rostas bit med diverse grillade grönsaker och rester utav potatissalladen. Riktigt gott, ramos till det förståss.
Medans vi väntade på att grillen skulle bli varm och gosig gjorde Sambon ett ryck och klippte gräsmattan, inte dåligt jag undrar när jag ska använda gräsklipparen första gången :P


Varför ser plantorna mycket större ut
i kruka än i landet? här är i alla fall björnbär
Thornless Evergreen. Till Sambons
bestörtning var vi tvugna att flytta på några
smultronplantor.
Vi gick hem ungefär när grannarna i gula huset kom. I övrigt var det mycket liten aktivitet i stugorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar