söndag 22 april 2012

Lökskift och vattenbrist

Titta sicken snygging!
Första blommande tulpanen
för i år. Ingen jättebjässe direkt
men nog inger den lite hopp för
framtiden ändå!
I går var jag äntligen på kolonin igen. Äntligen kunde jag gå dit ingen superförkylning inget snöoväder, ingen sol heller men tillräckligt bra. Härligt!

Jag hade hoppats på att vattnet skulle vara påsatt vid det här laget. Men inte kom det nått vatten i mina kranar inte... Och enligt grannen (som inte har samma vattenpost som mig) var inte hennes heller påsatt. Jag ryckte i alla kranar och jag hörde att det kom vatten nånstans med en kran men i min kran kom inget vatten. Jaja jag hoppas att det här löser sig vad det lider.

Penseerna som sattes påskdagen lever fortfarande. För att
snygga till arrangemanget lite har jag lagt till lite gammalt gräs.
Idag invigde jag också min nya fina jordtermometer och jorden var 7 grader varm, dvs tillräckligt varm för de tidiga sakerna så som lök till exempel, oavsett vad termometern visat så hade det ju varit sak samma eftersom jag redan satt lök. Men med temperaturen bekräftat tänkte jag att jag lika gärna kunde sätta igång och göra lök landet klart, finns ingen bild på det för det är inte så spännande bara en jordhög med en massa pinnar i. Det finns faktiskt ingen gullök i löklandet bara vit, schalotten och röd - den gula har jag tänkt att klämma in lite mellan andra grödor i andra skift.

Kvadratodlingskiftet fick också en liten påhälsning 4 rutor gullök sattes till och så planterade jag ut 4 småsmåsmå blomkålsplantor. Eftersom blomkålsplantorna dels är sköra för ohyra dels inte är avhärdade så täckte jag skiftet med dubbla lager fiberduk. Det finns ju lite fiberduk över sedan jättekalaset förra året.

Nu var det två veckor sedan jag sådde det långsamma skiftet och av mellankulturerna kan man se litelite senapskål och små rädisor och lite ogräs. Jag sådde ca 20 cm till av mellankulturerna för att få en jämn tillgång till försommaren/sommaren - när de nu behagar vara klara.

Ett arrangemang med potential att bara bli
bättre...
Jag liksom många andra har blivit förälskade i alla fina penséer och när jag och C och Otto var på blomstertorget i söndags så köpte jag några plantor till som jag tänkte ha i en ampel. Problemet var bara att jag aldrig kom i väg till kolonin och inte vattnade jag plantorna heller så nu när de kom i jord och fick vatten var de inte lika vackra längre... Jag hoppas de tar sig.







Nu hoppas jag att det inte tar nästan två veckor innan nästa kolonibesök, för så här kan det ju inte hålla på. Jag tycker att det både har snöat för sista gången och jag blivit sjuk för sista gången den här säsongen. Ja vi bestämmer att det är så. Välkommen vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar