onsdag 11 april 2012

Påskdagen- kvadrater, lavendel och penseer

På vägen till kolonin köpte jag penséer och fick äntligen lite
blommor i kruka på plattläggningen.
Påskdagen var min påskhelgs sista lediga dag och vädret var lite småkyligt men acceptabelt. Koloni helt enkelt.

Jag hade många planer men jag vet också av erfarenhet att bara för att det finns mycket att göra blir inte nödvändigtvis mycket gjort.

Klippte ner lavendeln och fixa lite med entrerabatterna, gödslade
rosorna, rensade rabatterna och spridde ut lite barkmull
Nåväl, jag sa ju i mitt förra inlägg som handlade om kolonin att det var kvadratodlingsskiftet jag skulle fortsätta med nästa gång i min köksträdgård och eftersom det är så roligt med trädgårdsland började jag preparera skiftet, rensade skiftet från ogräs. Men det här är det absolut ogräsintensivaste skiftet jag har så alla rötter blev nog inte borttagna. Det är en omöjlighet om inte man kommer dit med en stor grävskopa och tar bort all jord och häller dit ny. Nåväl när skiftet var rensat och luckrat grävde jag ut gångar, här kan jag ha misshandlat rabarberns, som växer precis brevid, rötter men jag hoppas att den klarar sig i alla fall.

Markerat ut rutorna med pinnar och lökrutorna markerade med
vita ettiketter.
Fast vad är kvadratodling? Det är en metod där man delar upp sitt land i kvadrater (de renläriga säger 120*120 cm stort, jag är inte renlärig och använder mitt befintliga skift på ca 150*180 cm-fast det är lite i största laget(och jag vet att min inte blir nån kvadrat)), och den kvadraten (eller rektangeln då i mitt fall) delas upp i mindre kvadrater som blir en kvadratfot dvs 30*30cm på svenska. I den här kvadraten sätter man sen en gröda i varje och tittar man på nätet får man reda på hur många av varje man får sätta i varje kvadrat. Tex 16 gula lökar, 9 rödbetor eller 1 blomkålshuvud. Här gäller alltså inte vad som står på fröpåsen. Sedan är tanken att allt eftersom man skördar ska man sätta ut nya grödor i rutorna, helst då nånting annat än det som stod där innan så man inte sprider sjukdomar eller utarmar jorden. Snabbt är det tänkt att det ska gå i en sån här ruta också, dels för att det är en upphöjd bädd men också för att man ska gödsla mer än normalt.

Ja jag är alltså helt novis på det här sättet att odla och tänka men tycker ändå att det är väl värt att prova i ett skift, tanken är att man ska få en helt enorm skörd på det här viset. Vi får väl se. Sen kan jag avslöja redan nu att det är planerat att använda inslag av kvadratodlingen i ett par andra skift, mer än så säger jag inte så länge.

Jag har markerat mina rutor i skiftet med gamla pinnar jag har sparat istället för att slänga de på komposten, fast jag har bara markerat upp de rutor jag tänkte sådde nu med en gång. Skiftet blev alltså 6*5 rutor stort och för att hålla reda på rutorna kallar jag raderna coh kolumnerna A-F och 1-5. Lök var det som gällde för dagen så jag satte 16 sättlökar i B2, B4, D2 och D4. Sen tog lökarna slut! Och det var inte riktigt vad jag tänkt mig så här blir det nog att köpa fler lökar. Finns det påsar större än 250 gr här i närheten nånstans?

Sen påskdagen har vädret varit kasst och jag bara vill ut i finväder och så, så och så. Snart släpps vattnet på också sen är det nästan försommar.





Blev man mer intresserad av kvadratodling så rekommenderar jag varmt boken "Så i ruta" av Karin Berglund finns att låna på biblioteket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar