söndag 1 april 2012

Ett inlägg om många saker

Både snödroppar och diverse insekter har vaknat
50 inlägg i år var målet. Ja... Hela mars har gått och inte ett inlägg, inte bra jobbat.

Nåväl, här växer det så det knakar och på kolonin har jag klippt ner nästan alla fjolårsperenner och rabatterna är rensade lite halvdant. Kolonijobbet kollapsade lite när min trädgårdskompost blev överfull och storkomposten inte ännu var öppnad (den ska öppna nu i april) och det finns heller inget vatten så jag kan varken så det som ska sås tidigt eller försöka fixa igång det nya facket på komposten för till det behövs det också en del vatten för den är väldigt torr nu efter vintern.
Överfull kompost, bara det inte börjar blåsa för mycket.


I dag var jag med päronen och maken och köpte 250 liter jord/gödsel/barkmull som ska ut på lite olika ställen på kolonin när tillfälle ges.

Riktigt så här soligt var det inte idag i snöstormen men en av
dagarna på kolonin bjöd på riktigt solarväder
Mina tomater håller också på att växa ur pluggboxen så jag fick ett ryck och skulle plantera om dem, enda problemet var att jag visst inte hade tillräckligt mycket planteringsjord hemma vilket kanske rimmar illa med hur mycket jord som köptes idag. Men 13 plantor ungefär blev omplanterade vilket är ungefär hälften av vad jag hade tänkt. Vi får se om de stackarna som blev kvar i pluggboxen kommer klara sig och framför allt kommer klara en framtida omplantering. Den som lever får se.


Till slut avslutar jag med lite jämförsbilder tagna 22 och 27 mars, se om ni ser någon skillnad. (klicka på bilderna för att se de större)






 Nja jag ser i alla fall inte så värst stor skillnad mer än på vädret...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar