onsdag 22 februari 2012

Grobarhetstest


16 dagar gammal sådd.
Men vad är det där långa i bakgrunden?
Inte paprika i alla fall, möjligen freesia,
 men det tror jag inte heller.
Jag väntar och väntar på våren men det enda som händer är att det kommer lite mer snö och vintern fortsätter. Under tiden kan man planera sin trädgård och läsa trädgårdsböcker. I ett senare blogginlägg ska jag berätta mer om vilka böcker man bara måste läsa.

Tanken var att alla mina frön var inköpta och allt var frid och fröjd för i år. Ja jag är inte så naiv att jag tror att INGEN mer påse skulle köpas men inriktningen och den stora massan och allt sånt skulle vara klart. Detta byggde på att överblivna frön från förra året skulle brukas, och förhoppningsvis göras slut på, i år.

Men så läser jag, mina och bibliotekets, böcker och ju mer jag läser desto mer inser jag att jag ändå kanske skulle ta och göra grobarhetstest på mina frön. Jag har ju inget annat för mig. Det är ju fortfarande vinter

En hög grobarhetstest
Första gången jag läste om grobarhetstest tänkte jag direkt - överkurs sånt där håller jag inte på med, man sätter väl fröna och ser om det kommer nått. Men efter att ha läst bok efter bok, kan vara samma bok flera gånger också vet inte så noga, så tänker jag att varför inte? Hur kul är det att sätta en massa frön i landen och inget kommer upp? Och ärligt talat jag har inte förvarat fröna på bästa sätt.

Så vad är ett grobarhetstest? Kort sagt man kollar grobarheten på sina frön. Hur? Man lägger ut tio frön på blött papper, lägger in i en plastpåse som placeras på ett varmt ställe väntar en stund och ser hur många som grott.

Det har jag nu gjort med en del av mina gamla frön. Den del jag inte lagt på papper är antingen för att jag inte har så många frön kvar eller så ska de ändå förkultiveras och då märker man ju vad som händer eller inte händer och ta hand om det då. Nu tänker jag vänta ett par veckor och sedan se vad som hänt.




10 dagar inomhus så börjar knopparna på
svartvinbärsriset spricka, hoppas fortfarande
på vår ute men inne får duga så länge.
Skoj inlägg va? Nästa blir kanske ett bokinlägg eller ett inlägg om planering, plantering, förkultivering eller nått annat skojigt. Sedan sist har Penseer också såtts men inget har ännu kommit upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar