söndag 12 februari 2012

Första riktiga kolonipasset för året








Dagens bukett. Svart vinbär luktade så
gott så det fick följa med hem.

I dag blir det inget snack om groddar och jord i köket och extra belysning. Idag har jag varit på kolonin och arbetat och varit duktig!  Vilket jag naturligtvis skaffade bildbevis på.

Förra veckan, eller när det nu var, gjorde jag en förteckning på alla buskar, träd och växter som behöver beskäras på kolonin. Det visade sig vara 15 stycken till antalet, inte nog med det, kornellen och vinbärsbuskarna skulle blivit beskurna redan i höstas. Men dessa kunde också beskäras på senvintern, och eftersom jag är trött på vintern och vill ha vår bestämde jag att nu måste det vara senvinter.

Före
Efter
Efter dagens tripp till svärföräldrarna blev jag avlämnad på kolonin och den första buske jag satte sekatören i var kornellen. Med den känns det ganska lugnt för den ska ju inte ge någon frukt och ärligt talat tycker jag blommorna inte är så jättespeciella så misslyckas man med beskärningen gör det inte så mycket, den har heller inga problem med att bli beskuren mitt i säsongen (testade det i somras). Här har jag fixat snygga för och efter bilder och det är inte så mycket mer att säga om det.

Rishögen som blev efter all
rensning. Bra att ha till sen.
Svarta vinbär ska heller inte vara så farligt att klippa i eftersom de tydligen ska sätta bär på årsskott så där gick jag också lös, inte riktigt lika hårt men ändå. De röda vinbären tog jag bara bort lite grenar längst ner och det känner jag inte är roligt nog för bilder. Tog bort ett par heltokiga grenar på plommonträdet också.

Svartvinbärsgrenarna luktade så gott så de tog jag med hem och satte i urnan, får se hur länge de luktar gott.

I år tänkte jag bli bättre på att ta foton kontinuerligt på kolonin så man ser en förändring hela tiden, med början i dag vecka 6, kolonin ur tre vinklar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar