fredag 10 februari 2012

Konsten att skapa sol i februari


Dagens växt; Basilika

Idag blir det bilder som är lite mer tidsenliga än de som tidigare varit i år.
 
Ja än så länge har inte det verkliga (det som sker på plats) koloniarbetet börjat men som jag skrivit innan förkultiveras det för fullt här hemma just nu.
 
När man ska förkultivera måste man tänka på två saker: 1) rätt temperatur 2) rätt ljus. De flesta frön vill ha hyfsat varmt för att gro och sedan lite svalare när de växer till.
 
I vår lägenhet är det mellan ca 13-19 grader i fönstren och de ligger i öst. Varmast är det i köksfönstret och det är också det ända stället det hittills har lyckats gro på. Just nu står det lite saker från både första och andra sådd-omgången i fönstret i kontoret där har inget än grott. Vid nästa sådd så ska jag försöka stuva om grejerna så även det tråget hamnar i köksfönstret där jag hoppas på bättring på groddfronten. Nu när jag sitter här och skriver inser jag att det ju inte alls behöver stå i fönstret fö ratt gro (om det inte är ljusgroende förståss), hmm kankse ska ta och flytta in de i varma rummet istället. Måste testas!
 
När det väl har grott behövs ljus för att plantorna ska bli korta och tjocka i stället för långa och rangliga. I februari finns det inte så värst mycket ljus ens om man är ute hela dagen (vilket mina plantor av förklarliga själ inte är). Alltså används här extra belysning. När det kommer till växtbelysning kan man lägga hur många pengar som helst på det. Men jag är ekonomisk och tar lite vad som finns hemma.
 
När jag och min man flyttade in i lägenheten köptes ett lysrör som aldrig satts upp men väl funkat som växtbelysning på lite andra saker sedan dess. I tisdags då jag hade "helg" fick jag äntligen tummen ur och hängde upp det i köksfönstret (se bild). Tjusigt va! Tänk vad man kan göra med envishet och presentsnöre. För att rikta ljuset lite bättre mot groddarna tejpade jag också på lite aluminumfolie. Åh vad snyggt man blir så stolt!
 
Eftersom det bara finns ett extra lysrör har jag satt vanliga lampor på fot (med lågenergilampor annars bränns växterna ihjäl) för att lysa lite extra på groddarna i kontoret. Finns bild på det också.
 
Så vad såddes den här hemliga första omgången som jag hittills inte skrivit om? Här lägger jag bara till det som inte också såddes omgång två (annars blir det för tjatigt tror jag, är det nån som hyser ett särskilt intresse om mina sådder finns det ett excelark jag kan mejla över ;) ).
  • Dragon - grott 
  • Basilika - grott (som ni ser på blogginläggets första bild)
  • Midsommaraster - grott
  • Fingerborgsblomma - grott
  • Stockros - ännu ej grott
  • Vattenmelon - ännu ej grott
Säkert har jag glömt nått men det kanske dyker upp senare i bloggen i så fall, vem vet.
 
Nu ska jag gå och ställa in miniväxthuset i rummet och se om det gror bättre där. Vad ska nästa blogginlägg handla om? Hur många inlägg om sina sådder hemma kan man skriva? Hur många som helst? Slutar ni snart läsa bloggen? Kommer det bli 50 inlägg om förkultivering i år?
 
Den som lever får se, jag har i alla fall småsmå planer på att röra mig mot Valla snart och vem vet vad som händer där då.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar