söndag 5 februari 2012

Kolonidrömmar





Visst är det härligt med nystarter? Att få börja om från början och göra om allt som blev fel låtsas som det mindre bra aldrig har hänt, göra det som faktiskt blev bra ännu bättre.

Precis så känns det med koloniåret 2012. 2011 kastades jag på kort tid från att vara nöjd i min hyresrätt till att bli ännu nöjdare men en något jäktad kolonist. För även om det är jättekul med lotten så fanns det ingen tid att vänja sig vid att ha trädgårdsansvar. Jag kastades in i högvåren i rabatter som ingen tagit hand om samtidigt som man ville ha jordgubbar och potatis till midsommar. Men trots att jag inte visste vad jag gjorde eller vad som skulle hända nästa dag så blev ändå 2011 mycket bättre än vad jag vågat drömma om eller tro på.

2012 har alltså alla möjligheter i världen att bli ett år i världsklass. Ett år då rabatterna är sprängfyllda med blommor april till november, ett år utan ogräs och sniglar, ett år då köksträdgården ger rekordskördar med pumpor stora som medicinbollar, frysarna är fulla av jordgubbar och potatis som räcker till midsommar 2013. Ett år då alla frösådder lyckas, förkultiveringsplantorna blir mer knubbiga än rangliga, och vindruvorna många och söta.

Jaaaa. Det låter ju bra. Misstänker att det kanske inte riktigt kommer bli så här. Men man kan ju alltid drömma. Jag kan i alla fall inte vänta till att få komma igång med det riktiga arbetet. Tills dess kan man alltid ägna sig åt planering. Eller varför inte köpa lite fröer? Jag och några väninnor gjorde ett stort inköp med mängder av fröer. Jag stod väl för det allra största inköpet och tar sig allt så kommer jag ha mängder med blommor och grönsaker. Men chansen att allt tar sig är så liten att jag tycker det är värt risken.

Men en målbild måste man ha även om hela köket är fullt med fröpåsar.

Mål/Drömmar för 2012

  • Hålla ogräset i schack i odlingar och gångar
  • Ha en lång skördesäsong - genom förkultivering och att så i omgångar
  • Kunna plocka hem blombuketter från maj till september
  • Få en skörd som räcker till 2013, åtminståne delvis
  • Ha gräsmattan grön och moss- och maskros-fri
  • Göra 50 blogginlägg.



Nu ska jag återgå till planeringen och om mina mål ska infrias så kommer nog ett blogginlägg ganska snart. Bilderna är i från krisithimmelsfärdshelgen 2011.

2 kommentarer:

  1. Låter som väldigt bra drömmer, det enda jag saknade var alla grillkvällar! Kommer vi inte hinna med dom med alla odlingsplaner? :)

    SvaraRadera
  2. Ja det klart det ska bli grillkvällar! Jag kom på att alla mål med att "ha roligt" och dylika mjuka frågor försvann lite.

    SvaraRadera