torsdag 19 maj 2011

En historisk vinmåndag

Nu har det gått två kolonidagar till utan att jag varit duktig och tagit kort och utan att jag uppdaterat bloggen, slarvigt!

Men men, nu kör vi. I tisdags gick jag till kolonin för att kratta grusgångarna (som ju var med "att göra listan" från tidigare) jag tog ut krattan, kratta två tag och tänkte - komposten!

Så då gick jag över till att leka med komposten istället. Komposten är uppdelad i två fack, det ena facket fyllde den förra ägaren på förra året, och jag har också hällt över mitt överblivna i den. Den andra är två år gammal och därmed såg den "färdig" ut i mina ögon. Jag är ingen kompostexpert, vi får väl se om jag blir det efter den här sommaren. Av den komposten som fanns tänkte jag att jag använder hälften till trädgården och delar det som blir kvar i två och ger till den gamla komposten för att skynda på processen lite och behöll det som var kvar till starten av den nya komposten.

Komposten använde jag till att jordförbättra rabatterna. Jag myllade ner ungefär lika mycket kompost som jag myllat ner gödsel i trädgårdslanden. Odlingsbänken med rabarber fick också lite extra kompost.

För att starta den nya la jag ner rosklippet i botten som dränerning och för lufttillströmningen och så tog jag dagens ogräsrens (blev ju lite rensat när jordförbättrade rabatterna) och vände runt lite.

Ett dagsverke i kolonitid helt enkelt så sen åkte jag hem och var rätt mör i kroppen.

I går onsdag var det kolonidags igen och en mycket stor dag för kolonin. Det var dags för första vinmåndagen! C var matansvarig så det var skönt för mig att slippa tänka på mat. När man ska få så fint besök som vinfikaflickor så kände jag att det nog var dags att plocka undan lite i stugan, också en aktivitet på listan. Jag kan inte riktigt kalla det för städning men jag plockade undan och la saker i små fack och flyttade en del till förrådet (grillkol och tändvätska samt sättpotatis har inte i en sovstuga att göra). Den lilla insatsen blev en klar förbättring! C kommenterade på att jag gjort det så nån såg i alla fall.

När stugan var undanplockad var det dags att införa en veckartlig aktivitet som jag funderat på ett tag. 1 timmes maskrosrensning av gräsmatta. Alla som sett min gräsmatta vet att hela mattan är full med maskrosor. Egentligen har jag ingenting emot maskrosor, eller, innan jag skaffade egen plätt hade jag ingenting emot maskrosor. Nu när jag ser ogräsfria gräsmattor blir jag lite avundsjuk. Men jag har inte kraft och ork att lägga ner nån enorm tid på nått så "tråkigt" som gräsmattan. En timme i veckan verkar lagom! Blir det åtminstånde inte värre så har jag ju gjort nått i alla fall. En timme räckte till att få ungefär en femtedel rensad.

Sen var det dags att förbereda för flickornas antågande! Grillen bars ut och kol indränktes med tändvätska. Senare ringde C och sa att det regnade, jag sa att det gjorde det inte alls. (det hängde dock och kändes som att det skulle börja när som helst, men det gjorde det inte så jag fick rätt). Det var i varje fall varmt och bortser man från att det ska grillas så har jag faktikst ett ordentligt tak på altanen.

Vinmåndagen var en av de som antagligen kommer gå till historien. Inte nog med att vi satt i nyinförskaffad kolonilott, Hs J hade pysslat och E och M hade dagen innan lagt ett bud på ett radhus i närliggande förort/stadsdel! Det första hus de lagt bud på (har varit inne och tittat på hemnet och huset får med beröm godkänt från mig så nu håller vi alla tummar vi har)(H får också med beröm godkänt men det visste vi redan :P). En stor dag helt enkelt som bara blev större och större! Grattis och Lycka till både H och E!

Nu har jag skrivit så dant att jag nog kommer komma "försent" (det är ju svårt att komma försent när man har flex) till jobbet, men regnet hägner i luften så det kankse ändå inte blir nått koloniande i kväll, och vad gör 10/20 minuter då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar