söndag 8 maj 2011

En fika som spårade ur (på ett bra sätt)

Den här, den första som kolonist, helgdagen var riktigt produktiv. Jag och Sambon åkte till kolonin för att kolla på den läckande vattenkranen. När vi köpte stället sa den förra ägaren "den läcker lite men jag har lagat med tejp", läcka lite betydde i det här fallet sprutar ner hela väggen. Rördelar är emellertid inte nått man som hyresgäst behöver beblanda sig speciellt mycket med. Så trots att både jag och Sambon tittade länge och väl på kopplingen och hur den såg ut så förstod vi ändå inte vad vi skulle ha när vi väl kom till affären.

Men vi hittade en massa annat bra att ha - en grep, en kratta, en grill, 1 påse kogödsel, 4 påsar jord, 2 bamboobelsik spaljeer och ett par trädgårdshandskar till Sambon (!). Det tog Sambon, jag stannade vid kolonin och rensade ogräs och pratade med grannarna, ytterliggare 2 vändor till handelscentrat innan vi fick alla grejer vi skulle ha. Men efter sista vändan kom han även med plan B, plan C, plan D och plan E om jag inte räknat fel.

Vi fick också trevligt besök mitt i allt det här. H och J kom med fika - kaffe och chokladmaränger och en mysig filt. Efter fikat (eller när det nu var tiden känns blurrig) tog Herrarna hand om den läckande vattenkranen, som inte läcker längre och vi flickor började gräva i potatislandet. För några dagar sedan införskaffade jag en "gourmetlåda" sättpotatis. Naturligtvis alldeles onödigt dyrt och alldeles för mycket potatis till mitt lilla land men ändock lite roligt och får ses som efterforskning till kommande år om jag fortsätter med potatisodling. Jag har fått indikationer från jobbet att det är alldeles för mycket jobb för alldeles för lite utdelning men vi får se!

Här ser vi de 4 mycket tydliga raderna potatis som det blev.
1 sort i varje rad. från vänster till höger:
Juliette, Marine, Amadine, Cherie.
När kranen var lagad och potatisen i jorden tog Sambon bilen och åkte till min moster, 4 mil bort, för att hämta hennes avlagda gamla trädgårdsmöbler. J tog lead i grillen och monterade ihop den och jag och H gick vidare till jordgubbsbänkarna som behövde sig en ansiktslyftning. Vi grävde upp allt i bänkarna (jordgubbar, smultron, maskros och gräs) valde ut de finaste 30 plantorna och planterade de i nyköpt, nygödslad jord. 30 plantor jordgubbar, de generellt finaste plantorna var nog mest maskros...
Raden med 3 plantor längst till höger, plus den mittersta i raden brevid, är plantorna vi fick av H och J i inflyttningspresent






När sambon kom tillbaka, 1,5 h senare (?), med alla trädgårdsmöbler i en miljard delar var vi alla ordentligt hungriga. Efter lite dividerande fram och tillbaka kom vi ändå fram till att jag och H skulle ta bilen och handla mat hämta dricka och sen skulle vi inviga grillen som J så tjusigt skruvat ihop.

När väl jag och H kom tillbaka hade Sambon och J lagt ut alla trädgårdsmöbler i små fina högar och börjat montera i hop en fåtölj. Otroligt! Eftersom Herrarna var så upptagna av 3D-pusslet tog H hand om matlagandet och jag minns faktiskt knappt vad jag gjorde under tiden. Jag "skruvade" visserligen ihop ett bord något slarvigt. Får inte glömma att efterdra det innan det används. (Skulle kunna kalla bara dra, eftersom att det knappt sitter ihop). När H sa att maten var klar upptäckte byggarna att de monterat fel bräda på fel ställe på soffan och där tog byggandet slut för den dagen. Vi tog ut madrasserna och satte de mot altanväggen nere på gräset och åt mat och Sambon tog den ihopskruvade fåtöljen, som H duktigt hade efterdragit.

Ojoj mycket text efter en lång och händelserik dag. Jag gläder mig åt att jag i alla fall får gå och lägga mig i min sköna säng medan H och J får sova på luftmadrasser på golvet eftersom de inte han med att montera ihop sin säng innan läggdags när de kom hem i kväll vid 22-tiden.
Invigning av "drivhuset" och här under skymtas inflyttningspresent nummer två, en styck pumpaplanta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar