söndag 15 maj 2011

Gräsklippning och Rödbetor

Ja så här ytterliggare en helg rusat förbi på kolonin. Den här bloggen börjar kännas mer och mer bildlös, idag blir det inga bilder tyvärr... Jag får skärpa mig nästa vecka.

I går, lördag, var C och hjälpte till med gräsklippning och ogräsrensning samt lite mamma information om vårlökar. Jag fixade bädd nummer 2 brevid potatisbädden. Planterade ut köpta förkultiverade persilje och dillplantor (tar sig dillplantorna så är jag moder jord själv). Gjorde även 6 st rader i bädden. Satte följande serie (från vänster till höger) Salladslök - tom - Salladslök - morot - tom - morot. Tanken är att jag ska fylla på med morot och salladslök vad det lider. Vi får se hur det går med den planen. Klippte bort döda rosenbuskgrenar efter att C sagt att de stacks. Och det gjorde dom sannerligen!

Sambon insåg att han och J gjort fel när de monterat ihop fåtöljerna vilket blir synligt genom att bänken inte går att sätta ihop. Senare i sommar eller någon annan sommar får väl fåtöljerna skruvas i sär och fixas till.

På kvällen kom mr F i full militär utrustning och vi grillade revben och åt hemgjord potatissallad drack Ramos förståss också....

Idag har Sambon mest ägnat sig åt att sova och jag har tagit hand om två bäddar till. Den mittersta bädden har jag sått ärtor (salladsärtor, vaxbönor, sockerärtor (utifrån och in sett)) och i den yttersta har jag sått 5 rader rödbetor (gillar rödbetor) och två rader squash 1 med gul squash och en med roligt formad squash (ytterst). Om inte de 6 squashfröna tar sig på friland har jag också satt 7 frön i drivbänken där pumpan från H&J står. Pumpan  ser faktiskt ut att må riktigt bra! 3 frön överst plus ett i mitten är gul squash och återstående 3 frön är roligt formad squash.

Det var väl ungefär vad man hinner med på en lördag-söndag på kolonin. Det börjar så sagteliga gå upp för mig att jobbet aldrig kommer ta slut. Tänkte göra en To-do lista för att ha något att jämföra med vid ett senare tilflälle.


  1. Ta hand om och fixa till den "första" kryddbänken, fylla på med jord, gödsla och sätta kryddor. Inte så många sorter tänkte mig timjan, mynta, basilika ev. hjärtans fröjd
  2. Fixa till kryddbänken brevid. Här tänkte jag utöka jordgubbslandet. Man kan aldrig ha för många jordgubbar! Eventuellt också plantera sallad här eftersom att det "måste" få plats nånstans också
  3. Plantera (och utse plats för) den röda krusbärsbusken.
  4. Plantera björnbärsbusken.
  5. Ta hand om alla grusgångar.
  6. Skaffa en ny trådrulle till trimmern och trimma alla kanter.
  7. Fixa komposten, har fått död på de flesta myror. Nu gäller det bara att ta hand om komposten som finns samt att "få igång" den andra komposten.
  8. Rensa hallonlandet.
  9. Rensa (åtminstånde försöka sig på det en gång) gräsmattan från maskrosor.
  10. Ta hand om rabatterna - jordförstärka, så luktärtor och fingerborgsblommor.
  11. Ta hand om och så i sista bädden.
  12. Komma fram till vad man ska ha i den sista odlingsbänken när den inte längre fungerar som förvaring till allt man planterat ut. antagligen blir det gurka och nått annat "roligt"
  13. Städa upp i stugan


Ja det här var ju bara 13 punkter just nu. Jag vet ännu fler saker som behöver göras så småningom men som jag egentligen inte "behöver" tänka på just nu. Så vad tror vi kommer jag göra alla punkter nästa vecka? Troligen inte eftersom många av dom var med förra veckan också. då dock inte nedskrivna :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar