lördag 21 maj 2011

Potatis och rabarberpaj

Fram med pukor, symbaler och trumpeter! Potatisen har kommit upp det kanske blir midsommar i år också.
Ja det är alltså sant det första som jag satt själv har alltså behagat sticka upp ur jorden. Är det så att jag inte är helt urkass på det här? är potatis det lättaste/säkraste du kan odla? Är allt Hs förtjänst som mer eller mindre bestämde hur jag skulle göra? Vem bryr sig?
Någonting har kommit upp och odlarglädjen sprirar, precis innan jag skulle gå hem idag såg jag att det nästan såg ut som att ärtorna och bönorna jag satte förra veckan har börjat gro, dock verkar dillplantorna stendött, det kanske är dags att köpa nya sådana så man har nått till potatisen.

Potatisen har kommit upp! Här ser vi de första skotten en potatis av sorten Cherie som nu sett dagens ljus på min kolonilott! Känns härligt att nått man sätter verkar komma upp. Tyvärr gick ett par grannar förbi och tittade suspekt på mig när jag låg med min systemkamera på alla fyra i trädgårdslandet och fotograferade skott.... De måste trott jag aldrig sett potatis förut. Men en bra bild blev det!
Nu är det återigen helg och då finns det tid för trädgårdsarbete, eller?

När växter som man inte satt själv blommar kan
man blir överraskad.
Syrenen blommar med dubbla blommor,
 och doftar ljuvligt
Vet inte hur det gick till, tror det berodde på att vi inte förberett med att handla mat ordentligt inför helgen. Men vi kom inte ut till stugan förrens strax efter tre idag. Som väl var han jag med att vända på den sista bädden, gödslade, och fick ner lite frön iden också.

Uppifrån och ner är det följande;
Svartrot
Svartrot
Svartrot
Senapskål
Sallad
Rädisa
Rädisa
Rädisa
Rädisa
Sallad

Förhoppningsvis kom jag ihåg rätt men jag tror det var så där :P. Nu när jag ser det framför mig ser det ut som en väldans massa rader. Men sallad och rädisa får man sätta tätt så förhoppningsvis stämmer det.


Torsdagens rabarberskörd, några av dessa rabarber gick
vidare och blev rabarberpaj med knäcktäcke som förtärdes på lördagen
Strax innan fem fick kolonin finbesök av R, Ha och D&D vi grillade, drack vin/öl/trocadero och hade trevligt. Tyvärr skulle Ha iväg och sjunga stämsång och missade därmed årets bästa rabarberpaj hittills (ursäkta C, men den här var bättre faktiskt). Rabarberpaj med knäcktäcke hette den och det var verkligen fantastiskt gott, trots att jag glömde potatismjölet.





Ja även om den inte blev så lång så blev det ändå en väldigt bra kolonilördag! I morgon är det på det igen som gäller. Vi får se vad man känner sig sugen på att ta tag i då!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar