fredag 13 maj 2011

Det växer hemska växter i mina rabatter

I dag är det trädgårsfredag, både på tv och i verkligheten. Var ledig hela dagen och åkte till stugan strax efter lunch. Fokus för dagen var att rensa ogräs i rabatterna, och så blev det också. Ogräset består mest av gräs och maskrosor men det är tillräckligt knöligt. På ett ställe hade en buske dött. Den grävde jag upp med mina fina nya grep, det gick smidigt men jag vet inte riktigt hur mycket den där grepen klarar egentligen. Jag tror jag kommer ersätta den busken med en röd krusbärsbuske som jag införskaffade när jag och C och O var på blomstertorget för några veckor sedan. Allt som allt tror jag det blev 3 eller kanske 4 korgar ogräs innan jag kände mig färdig för dagen.

Nu är det snart en vecka sedan jag och H tog hand om jordgubbsplantorna och en del kommer nog överleva sommaren (med lite mer kärlek förstås) och en del har nog redan passerat vidare.

En granne kom förbi idag för att småprata lite. Så pekade hon på en växt i min rabatt och sa "det där är en hemsk växt". Med det menade hon, fick jag förklarat senare, att den brer ut sig och kväver allt i dess närhet, men att själva blomman är väldigt vacker. Jag tackade för upplysningen och får se till att hålla den kort helt enkelt.

Det är väldigt spännande att rensa ogräs i rabatter som är nya för en. Man vet inte riktigt vad som är ogräs och vad som är värt att spara. Men en blomma jag inte sett förut var denna späda lilla skapelse. Visst är den fantastiskt vacker! Jag tyckte det såg ut som att en kompis tulpan var på gång också.


Sambon kom förbi efter jobbet och satte ihop en soffa och skruvade ihop bordet jag hade förberett förra veckan. Så när jag väl grillat kvällens grisdel hade vi nått skönt att sitta på och äta vid. Det är lyx det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar