måndag 23 juli 2012

En riktig skördehelg

Även om jag skulle jobba söndagkväll så hanns det med lite helgkoloniande i helgen som gick. 

Nu börjar bären bli färdiga, och jag har mycket bär (vinbär, hallon mest), så här gäller det att ligga i och skörda så mycket man orkar.

Det här blir mer som ett skörde-mängdsinlägg och det får ni leva med!
I helgen har jag skördat 1,5L svarta vinbär - det finns inte så mycket kvar på busken så det var nog det som blev i år.
Svarta vinbär redo för frysning.


3L Hallon - en liter uppäten och 2 i frysen.

En skål röda vinbär redo för rensning
Hallon redo för frysning
4L röda vinbär. När jag plockar hallon försöker jag att "rensplocka", dvs plocka så man inte behöver rensa sedan. Men när jag testat att repa av vinbären direkt på busken så blir det mest mosigt och kladdigt och ändå inte så bra. Så i år kör jag muminmammanstyle och repade bären efter plockning (som skedde med sax, skördade tills jag klippte mig i handen). Jag plockade förvisso bären i en blå bunke istället för i en svart höghatt,  men man kan inte ha allt.
Kvadratodlingsskiftet. 
Småttig gullök
Så det känns lyxigt att ha en massa härliga bär i frysen.

Men det finns inte bara bär att skörda nu det finns lök också. Jag tycker löken har stått länge nog i kvadratodlingsskiftet och jag har börjat skörda av den trots att de är väldigt små. Men små lökar kan användas som steklökar och det är ju trevligt det med. Den frigjorda  ytan fylldes på med pluggplantor och så sådde jag lite rädisor.

Det ser ut som det kommer bli en majsskörd
senare i år.
Och jag har inte gett upp hoppet om att så saker så pluggboxen fylldes på med ny såjord och frön. 

Majrovor, morötter, potatis, mat för minst två dagar.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar