lördag 28 juli 2012

Saftkok nummer två

Mitt livs första saftkok kan man nog säga inte riktigt gick som det var tänkt med  bara en halv flaska saft.

Det fanns fortfarande 800 gram årsgamla hallon kvar i frysen som behöver göras slut på eftersom det nu strömmar in nya hallon i en jämn takt (eller i samma takt som jag plockar de i alla fall).

För att dryga ut hallonen lite tänkte jag fixa en rabarber/hallonsaft. Eftersom det finns rabarber i oändlig mängd. Jag hittade inget bra hallon/rabarbersaftsrecept så jag slog helt enkelt ihop två recept och hoppades på det bästa.

Saften blev jättebra! Mycket bättre än bara hallonsaften ojoj, nu är jag nöjd. Receptet var som följde:

1 kg rabarber
0,8 kg hallon
1 L vatten
Låt koka i 10 minuter (med lock den här gången :P)
Låt rinna av
Tillsätt 500 gr socker till avrunnen råsaft.
Koka upp.
Skumma av.
Tillsätt atamon (enligt flaskan)
Häll upp på rena varma flaskor.





Ingen får förfaras säger man ju. Det här kladdet är hallon/rabarber
resterna. Jag orkade inte göra nått med de på kvällen men
det är sparat i frysen till en annan dag.
Rena flaskor ja. De ska ju vara varma också. och eftersom jag har lärt mig allt om hur man spräcker flaskor på mitt jobb så lättade jag på korken och satte de under kranen som spola varmvatten och sedan så hällde jag ut det gamla vattnet och tillsatte nytt kokande. Vi får väl se hur länge saften håller. Förhoppningen är att saften är uppdrucken innan den fulnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar