måndag 16 juli 2012

Som man sår får man skörda

En bukett ringblommor, nästan sensommarfärg på de blommorna.
Men där är vi som väl är inte ännu. Blommorna fina ända!
Nu är det dags för ett inlägg som inte handlar om rosor (och kankse ett som inte känns så mycket som ett utfyllnadsinlägg). Köksträdgården har ju kommit lite i skymmundan, åtminståne bloggmässigt

Som man sår får man skörda, eller, som man sätter får man skörda.
En bråkdel av löken skördad på tork.
Ett knippe väger ganska många kilon...
Den lök jag inte orkade knyta och hänga upp ligger på tork i stället
Har ju satt en del lök och nu är det dags att skörda. Dels för att de jag satte först börjar bli färdig och dels för att jag börjar bli trött på att den tar plats i landet.

En del av helgens skörd. Hallon, jordgubbar och sallad syns inte här.
Jag är ju ny på lök så här har jag fått ta till böckerna snarare än erfarenhet. Löken ska ju torkas om den ska kunna lagras någon längre tid. Eftersom vädret inte riktigt verkar tillåta löktorkning på gräsmatta (inget bli torrt när det ska regna flera gånger om dagen) så blir det torkning under tak istället. För att få plats med fler  lökar så tog jag jutesnöre och band upp de och hängde upp de i taket.

Ett par lökar hade nästan gått i blom och de kan man inte torka så det skördades, tillsammmans med lite färskpotatis, för konsumtion i veckan.
Efter lökskörd och utplantering. Halva landet kvar....

Innan lökskörd










På platserna som blev fria i kvadratodlingsskiftet fyllde jag på med Rödbetor som var förodlade, bindsallat (också förodlade), och så sådde jag rädisor och morötter så snart sticker det väl upp nått annat där än lök och lök och lök....




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar