tisdag 24 juli 2012

Rensning av frysen

Nu när det börjar ramla in nya bär i frysen måste man göra plats och frågan är då vad man ska göra med bären i frysen.

Tidigare i år så gjorde jag en sats hallon/rabarbersylt som blev väldigt lyckad. Det var inte så knepigt att göra sylt som jag hade fått för mig. Men hur mycket sylt behöver man liksom...

Eftersom det var lätt att göra sylt (blev typ fyra burkar) så tänkte jag att det inte kunde vara så svårt att göra saft.

Så jag skaffade en saftsil köpte socker och vägde upp ett kilo hallon. Hallonsaft är ju gott!

Jag körde på Vår Kokboks recept och chansade på att 3,5 dl vatten skulle vara lagom. Ingenstans stog det heller om man skulle koka saften med eller utan lock. Jag gissade på utan....

Flaska under "sterilisering"
Ska man ha saft måste man ha flaskor att hälla upp det i och inför bröllopet förra året så köpte jag ett 12 pack flaskor från www.hus-modern.se (ett företag jag har mycket goda erfarenheter av och bara kan rekomendera).
Saftkok

Skulle jag köpa saftflaskor i dag skulle jag inte köpt de flaskorna, eftersom dessa är lite stora (drygt 1 L) och har plastkork. Plastkork kan man ju inte precis sterilisera i ugnen. Jag diska de väl (så väl att flaskborsten gick sönder) och sedan hällde jag upp kokande vatten i de och stängde korken. Tänkte att det nog blir lite småsterilt om inte annat (ungefär som att man kan vara halvblind och halvdöd och sånt).  Rengjorde 3 flaskor och tänkte att om inte alla gick åt så hade jag ju de redan rengjort så länge som jag inte öppnade korken.

Ja så kokade jag saft och lät den rinna av i min nya fina saftsil. Kokade upp saften med "lite" socker och så tappade jag upp saften på flaska. Av bärresterna kokade jag en marmelad.

Rätt mycket jobb för en halv falska saft....
1 kg hallon, en halv flaska saft.....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar