söndag 8 juli 2012

Skadegörare och banditer!

Förra året hade jag en och annan snigel och det var myror lite här och var. Men förutom en och annan uppäten rädisa och två uppätna paprikaplantor var inte skadan så stor. Då.

Det är en helt annan femma i år. Sniglarna äter bönorna så det bara blir pinnar kvar och de är och smaskar på rädisorna. Det har gått så långt att jag hade köpt snigelfritt och spridit ut. De är dyra, grönsakerna man odlar själv. Grönsaker odlar man för nöjes skull, inte för ekonomin (det blir ett mantra man får upprepa).


Men sniglarna är en sak.

Bladlössen. De infernaliska bladlössen, de är ö-v-e-r-a-l-l-t. Rosor, grekvädd, vinbärsbuskar, klematis, körsbärsträdet, plommonträdet. Plommonträdet! På varje blad hundratals (känns det som i alla fall) och hela trädet är helt kladdigt av honungsdagg.

Så vad gör man? man går runt med sin rosa(snygga) stänkflaska och sprutar såpavatten överallt i trädgården. Så man själv blir alldeles kladdig, och sen luktar hela kolonin såpa. Jag tycker inte om såpalukten. Jag vet att många gillar den och att den luktar rent, men jag gillar den inte, speciellt inte utomhus. Kan vara för att jag har lärt mig själv att såpalukt = närvaro av bladlöss. Kan vara så. Men nu är jag trött på dem.

Jaja, fåglarna får fest i alla fall om de bara kan sluta äta på  mina sockerärter och sätta sig i plommonträdet i stället....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar