måndag 9 juli 2012

Min nya kompis - Komposten!

Dags för vändning! Projekt flytta över den fulla till den tomma.
Jag har fått en ny kompis! Förra året stod den där i hörnet av trädgården och jag var mest glad man kunde lägga ogräsrens och avklippta fröställningar där, så man slapp gå de 50 metrarna bort till storkomposten.

Jag hade läst att man skulle vända ofta men jag förstod inte riktigt hur det var tänkt. Och vad använde man den där kompostjorden till? Var det som vanlig jord eller som nån form av gödning? Alla sa bara hur bra det var inte vad man skulle göra med det.
En kanna kväve.

I år har min inställning till komposten helt förändrats och jag känner mig mer, ja, kompis med den. Den är ju så ekonomisk! Man lägger ner sitt "skräp" där och sen har man jord man kan förbättra rabatterna med, och det behövs! Bra blir det också.

Så hur gör jag i år och hur gjorde jag förra året?
Förra året vände jag på komposten en gång och så lät jag den ligga där. I det andra facket (min kompost består av två fack) la jag allt nytt som skulle ner i komposten. Och så vattnade jag lite ibland, när jag trodde det behövdes.

Toppen på facket som det kommande ogräset
ska läggas i.
Men i år! I år har jag bytt taktik. Jag har använt jorden i komposten (mest som jordförbättring) och när den har tagit slut har jag flyttat över allt det nyinlagda renset i det "tomma" facket. Och vips så har man en helt ny omgång jord man kan placera ut.

Vid kompostering går det åt kväve för att bryta ner vegetabilierna. För att skynda på processen så vattnar jag när jag för över det nya med ett kväverikt gödsel som finns till hands.

Eftersom att det kan gå ganska kort tid innan kompostjorden är slut så är inte komposten helt genomprocessad. Har man ut det i rabatterna går det åt kväve för att bryta ner det helt. Därför brukar jag tänka på att gödsla lite med nått kväverikt när jag sprider ut komposten.


En hel massa kompost bara för mig och rabatterna!



Skulle jag till och designa min kompost idag, skulle jag ha valt att ha tre fack istället för 2, så att processen skulle få ta lite längre tid på sig och få en extra vändning innan användning. Men nu är det som det är och det är inte läge att börja dra upp svartvinbärsbuskarna eller ändra tomtgränserna så mina 2 fack får jag leva med.

Det fina när man vänder på komposten ofta, förutom att snabba på processen, är att man ser lite hur den mår, och min mår bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar