torsdag 5 juli 2012

Skiftet där löken tog över...

Pluggbox med diverse plantor redo för utplantering.
I vintras då kolonin låg i träda satt jag hemma på min kammare och läste böcker och utbildade mig och hittade en massa bra saker som jag ville prova.

Kvadratodlingen var en av dessa. Man skulle så i kvadrater och gödsla en massa och ha upphöjda bäddar och jösses vad snabbt det skulle gå swosh...

Nu kan det ju bero på den kalla våren och försommaren vi hittills har haft men så där väldigt fort kan jag inte säga att det har gått. Ogräset har iofs trivts och frodats men det gör det ju alltid.

Orensat kvadratskift.
8 veckor att få färdig gullök skulle det ta. Så jag satte en massa kvadrater med gullök och sen tänkte jag så rödbetor, jag gillar rödbetor om nån skulle missat det, en masse för att sedan kunna lagra halva vintern.

Rensat och nyplanterat kvadratskift
Men nu är ju löken inte riktigt klar och tiden för att så rödbetor så de hinner bli klara håller på att rinna ut. Så man får väl helt enkelt ser det här som ett halvmisslyckande, men inte helt för löken ser väldigt glad ut - och nu har jag ju sått rödbetorna på ett annat ställe - slutet gott allting gott, får vi hoppas.

Så jag skördade (majrovor och rädisor) och rensade ur mina fyrkanter från så mycket ogräs jag vågade och satte ner pluggplantor i rutorna.

Det är första gången jag använder pluggboxen på det här sättet. Så plantor (ringblomma, rödbeta, sallad, sockerärtor) för att sedan plantera ut i landet. Vi får väl se om det här funkar, men det är roligt att testa!
Nysådd i pluggboxen, uppskrivet vad som är sått var också!

Nu när jag tömde den här pluggboxen så sådde jag (naturligtvis) en ny omgång. Salladsärtor, rödbetor, sparrisärter, romansallad, gurka (mina gurkplantor förtvinade bort, om det berodde på köld, törst, sniglar, eller överdrivet solbadande får vi nog aldrig reda på).














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar