onsdag 25 juli 2012

Presenter år två

När jag och maken köpte kolonin förra året fick vi presenter av folk vi kände första gången de kom och hälsade på. Det är ju vanligt att man får en inflyttningspresent och när den består av nått som lever så blir det ju lite extra svettigt att ta hand om den. Nått man köper själv kan man ju vansköta lite och dör den så gör den.Med presenter blir ju alltid lite pinsamt om man säger "hoppsan den dog, det var inte meningen". 
Så därför är det nu med glädje jag kan meddela att alla (på ett eller annat sätt perenna) växter vi fick i inflyttningspresent förra året faktiskt lever och verkar trivas hos oss

Det finns en del presenter som av en eller annan anledning inte får vara med i det här inlägget, men det beror antingen på att de är saker (vattentunna, trädgårdsmöbler, krukor bland annat) eller på att de var plantor som var anuella och därmed är döda vid det här laget, precis som det var tänkt. Pumpaplantan vi fick av H&J är exempel på sådana. Av H&J fick vi också jordgubbsplantor och de har jag lite "slarvat bort" i jordgubbslandet men jag tror att de trivs där även om jag inte idag kan säga vilka plantor vi fick av de...

Vi kan väl börja med första bilden, Hortensian. Jag är väldigt förtjust i hortenisa men har aldrig lyckats övervintra någon förren nu och som ni kan se är blommorna blåa och fina så här behöver man inte köpa en massa preparat för att fixa jorden. Förra årets grenar frös ner och dog men det kom nya och som väl är blommar den här sorten både på gamla och nya grenar. Hortensian kommer från mina föräldrar.

Så har vi klematisen "jackmanii". En av de vanligaste klematisarna i svenska trädgårdar och det är väl inte så svårt att förstå med tanke på hur fin den är trots att jag inte klippte ner den vid plantering förra året. Detta fina exemplar fick vi av C&F.

På morsdag förra året kom svärföräldrarna med en buskros, Bonica 82. Det är den av mina rosor som blommar överlägset bäst i år så den kan vi nog också säga att den trivs.

 Då kommer vi fram till den sista överlevaren. Bröllopspresenten. Bröllopspresenten, en vinranka, fick vi av Makens arbetskamrater och det tog pinsamt lång tid innan den kom i jorden så vi var väldigt rädda att den inte skulle hinna etablera sig för att överleva vintern. Men är man ryss  och härdig så är man. Tillslut så började knopparna spricka ut  och idag är den så här "stor". Det känns inte riktigt som att det här vinet har fått fart i år men jag är också ovan på vin (som växer alltså, i flaska har jag mycket mer erfarenhet) och vet inte riktigt vad man ska vänta sig. Lever gör det i alla fall och fina blad har den!

Idag kommenterar jag inte någon av bilderna. Är det någon som inte  kan skilja en rosbuske från en vinranka så kan jag tala om att bilderna är i samma ordning som jag skrivit om dem


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar