tisdag 3 juli 2012

Rabatterna - en presentation


Nu har jag skrivit så mycket om mina odlingsskift att det vore orättvist mot rabatterna och låta de gå helt obemärkta förbi.

Jag har lite olika rabatter. Just nu har de nån form av lågperiod i blomning och det tycker jag är tråkigt och nått som ska motverkas.


Vi kan börja med entrerabatterna. Entren ska vara vara inbjudande och man ska känna sig glad när man ser den. Jag känner mig inte glad när jag ser mina rabatter och det ska det förhoppningsvis bli ändring på en dag. Idag är det en salig röra av några konstiga marktäckare, akleja, silverarv, rosbuskar, lavendel, liljor, murgröna. Under våren är rabattten full med tulpanlökar och det gillar jag och så ska det naturligtvis vara. Men sommarskepnaden måste ändras om jag ska gilla den.


Den högra framsiderabatten är ett också ett sammelsurium av alunrot, en rosa rosbuske, kärleksört, vita fingerborgsblommor, en och annan riddarsporre, praktbetonika, gula dagliljor. Men jag gillar den! Den blommar i omgångar och är smockfull även om den kankse inte är klassiskt snygg.


Sedan har vi rabatten som den sitter fast i den högra långsiderabatten. Den har också dagliljor, praktbetonika, höstanemon, dassblommor (vad är de de heter?), gullspiror, funkia, iris. Som synes på bilden är att den är väldigt grön just för tillfället och det skulle jag vilja ändra på. Skulle vilja ha nått mellan nävan (tror det är en näva) och praktbetonikan, nått lite högt och buskigt. Just nu när pionerna är så fina så får man lätt pionsjuka och vill ha fler. Men jag tänker vänta ut att de blir överblommade så får vi se vad jag säger då, när de skräpar ner och man måste klippa ner de vissna bladen. En rosbuske kankse? Blommar länge är/kan vara färgglad. Men samtidigt så kan de bli sjuka och så sticks de.... Vi får se. Grekvädd som letat sig ut i gången flyttar i alla fall till den här rabatten för att bringa lite mer färg och fylla i hålen.

Grekvädden kommer alltså från den bakre delen av den rabatten. I förgrunden på den här bilden syns pionen. Nästa år kanske jag ska ta och stödja upp pionen lite, men jag tycker det är lite charmigt med hängande pioner. Lite som ett lyxproblem "blommorna är så stora så växten inte orkar med de". Nästa år ska jag försöka komma ihåg att ge mer benmjöl till den på våren så den får ännu fler blommor. I den bakre delen av rabbaten låter jag det vilda till sig. Där finns krusbär, prästkragar, kungsnäva, smultron, stockrosor och lupiner, och så den fantastiska mörröda grekvädden då! Där spiraltriangeln sticker upp är det meningen att det ska komma luktärter men jag tror inte jag har skämt bort de tillräckligt med uppgrävning och gödsling. Det är också nått jag måste komma ihåg till nästa år. Skäm bort luktärterna!






Så har vi den nya rabatten. Den jag grävt upp alldeles själv! i den här finns funkia, nån ful blomma jag flyttat dit för att nått skulle stå där, hösteld (kankse den heter, jag kallar den så nu) och framför allt, alla dahlior. Dahliorna har, som sagt tidigare, inte riktigt tagit sig så bra jag hoppats men det är långt kvar på sommaren så de hinner komma igen. Här är jag också lite sugen på en pion så jag får in lite höjd. Men som sagt jag ska lugna mig med pionerna tills vi sett hur det blir när de är överblommade.



Så har vi den sista rabatten och här tänker jag utlysa en tävling. Vad ska det vara i den vänstra framside rabatten? Den här rabatten försöker jag inte titta på, jag låtsas som jag inte ser den och maken tycker det är kolonins skamfläck och jag är väl lite böjd att hålla med honom.

Så var inte blyga, kom med förslag! Jag vill att den ska ge lite insynsskydd men den behöver inte vara vintergrön. Idag finns här ett par  risiga smultronshersminer, höstanemoner, gullris, nått blåklockeliknande ogräs, hösteld (som säkert inte heter det), funkia som jag tänkt flytta på till nån bättre passande stans, 3 rosbuskar alla i olika stadier av dåligt skick. Ja ungefär så. Blöö. Nu tänka på nått roligare...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar