lördag 7 juli 2012

Lökskiftet

Den senaste buketterna från kolonin.
Rosa pioner och blå daggsalvia.
Det här var meningen att bli en uppdatering av lökskiftet. Men så insåg jag att det ju inte finns något orginalinlägg om lökskiftet så det blir helt enkelt ett inlägg om lökskiftet.

I lökskiftet finns - vitlök, rödlök och shallotenlök - således ingen gullök, den gula finns på så många andra ställen så det räcker.

Mellan lökraderna har jag sått morötter. Enligt vissa källor ska morötter och gullök hjälpa varandra genom att skrämma iväg deras respektive flugor (lökfluga och morotsfluga). Enligt andra källor är detta bara en myt. Jag bryr mig inte om vilket funkar det så är det bra, funkar det inte så märks det den dagen jag hittar flugor.

Orensat lökskift.
Rensat lökskift.
Som i alla andra skift trivs ogräset så en rejäl urrensning var på sin plats. När ogräset var rensat fyllde jag i med morotsfrön där de tidigare sådda fröna inte grott. Och sådde morötter i de rader där jag ännu inte hunnit så.

Ett av målen för det här året var att ta hem blombuketter från september till mars. Jag har varit väldigt dålig på att dokumentera de här buketterna men några stycken har det ändå blivit. Den senaste är en jättefin med stora utslagna pioner och blåa stäppsalvia. En av de finaste hittills får se hur länge den står sig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar