torsdag 12 juli 2012

Rosor - Friesia

Fullt utslagen gul skönhet.
Tanken var ju att jag skulle presentera mina rosor (de jag vet vad de heter) lite närmare. Mest för min egen skull, i fall nån dör så vet jag, skulle jag bli jättekär och vilja ha fler så är det ju också bra att veta vad rosen hette så man inte gör bort sig på plantskolan.

Jag tänkte i alla fall börja med min Friesia, en gul skönhet som jag planterade hösten 2011 men som sen fick flytta till förmån för en annan ros redan våren 2012.

Det jag efter lite snabb googling får jag reda på att den är härdig till zon  3 och ska blomma kontinuerligt och bli ungefär 80*80 cm. Det är en ros av rabattrostyp och ska beskäras ner helt på våren (15 cm hög).


På väg att slå ut
Jag gillar den här skarpt i alla fall. Jag vet inte vad det är med gula rosor jag liksom smälter. Inte om jag går till en florist och ska ha en bukett men på buske är den gula rosen svårslagen! Me like this ros väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar