söndag 22 juli 2012

Rosor-Bonica

Det här är en av de presenter jag fick (eller vi, maken köpte ju också kolonin :P) när vi var nya på kolonin. Den här kommer från svärföräldrarna. Vi fick rosen i maj och jag hade väl inte så stor koll på hur trädgården såg ut och var det skulle passa att placera rosen så jag satte den i vänstra kantrabatten, alltså inte i rosentreen. Det är väl inte den plats jag skulle valt till den idag men jag är nöjd eftersom rosen verkar nöjd.

Bonican är en småblommig ros, faktiskt min enda småblommiga än så länge, som blommar länge och mycket. Rosa blommor som inte doftar speciellt mycket. Alla andra verkar tycka att en ros ska dofta och annars är det inte en så bra ros. Jag ställer mig lite tveksam till doft eftersom vissa dofter triggar min migrän. Rosdoft i för stor mängd är en sån. Men lite klarar jag av!

Härdig är den här rosen också, till zon 5, det är kanske därför den trivs så bra här hos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar