onsdag 18 juli 2012

Gurkor och kallbänkar

Gurkplantor uppstödda på spiraler.
Under glaset växer gurka, ärter,chilli
paprika, sparrisärter. I bakgrunden, ful stol i
"syrenberså"
Den 19:e juni skrev jag om mina kallbänkar och att jag planterat 2 gurkplantor jag fått av H där i. Har en notering på att de är planterade redan den 19:e maj och nu 2 månader senare har de tagit över hela lådan och det måste göras nått åt de!

Tyvärr hade jag tydligen ingen bild på hur de såg ut med all gurkan. Jaja ni får tänka själva hur det såg ut ni har säkert fantasi nog.

Efter installationen av rosenbågarna så blev det ett par tomatspiraler över och de tänkte jag skulle passa bra för gurkorna. Det blev en något vinglig konstruktion så nu blir det viktigare än någonsin att ha på fönstren som stöd.



Gurkplantorna den 19 maj.
När gurkorna kom upp från marken så blev det mycket plats över som man kan plantera på. Mina ärter har blivit ätna på av de nedrans fåglarna så nu har jag förodlat ärter och gurkor i pluggboxen. Alla gurkor som jag satt ut (utom de i kallbänkarna) har någon ätit upp gång på gång, nu hoppas jag det är slut på det.

I helgen skördade jag ungefär 35 smågurkor. Det är smidigt med smågurkor för man behöver inte skära och hålla på innan ätning, bara slänga ner i salladen, Klart! Skulle ni ha sånna här plantor hemma och råka hitta en gurka i storlek inläggningsgurka, ät inte den då! Det är bekst, jättebeskt. Usch!







Kapkrusbärsbusken har vuxit, jag tror dock inte det blir några meloner i år.
Pluggboxen som tömdes påfylldes med ny såjord och nya frön. Man kan så hur länge som helst tänker jag, bättre testa och se om det blir någon skörd än att skördesäsongen dör ut i förtid. =D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar