onsdag 4 juli 2012

Entrerabatten en uppdatering

Alla nya skönheter på rad!
Entrerabatten har ju alltid varit det stora problemet för min del på kolonin. Redan i september förra året skrev jag om hur jag ville ha entrerabatten. Med rosor och fina saker.

Nu under ledigheten har lusten att fixa till de här rabatterna "en gång för alla" växt sig starkare och på måndagen var jag ute och shoppa 6 stycken fina rosbuskar. Vilka sorter det är tänkte jag inte gå in på nu, för den som är nyfiken jag kan tala om att jag tänkt ge varje sort ett eget inlägg senare i sommar. Som vanligt, mest för min egen skull, för att jag ska ha koll på rosorna till ett annat år. Om någon till äventyrs skulle råka dö eller liknande.

Perenner som sak bo på andra ställen
Tagetes och Rosenbönor i säkert förvar med mycket vatten i skuggan
Jaja. Jag började med att gräva upp allting som jag inte ville ha kvar. Perenner som jag ville behålla sattes ut på andra ställen. Säsongsblommorna som var i rabetterna, rosenböna och tagetes, ville jag förståss ha kvar så de fick bo i en bytta i skuggan först - för jag anade att planteringen skulle kunna ta sina timmar.

När man planterar rosor får man inte vara rädd för att gräva det gäller att gräva djupt så man väl täcker ympningsstället samtidigt som man måste brett så den kan etablera sig lagom fort och geschwint.

Climbing Schneewitchen, provicorisk upp-
bunden med bambupinnar och jutesnöre.
Ett hål till en ros.
Läser man på om hur man ska plantera och sköta rosor är det här med stora hål att plantera i det enda som de har gemensamt. En del säger att man ska gödsla ordentligt så rosen står sig länge, andra ställen säger precis tvärt om  - absolut ingen gödning då dör rötterna. När du göder rosorna är det viktigt att sprida gödningen eftersom rötterna är utspridda över ett stort område, men tänk på att inte göda mer än precis där rosen går ner i backen eftersom annars göder man ogräset. Ja som ni hör, man får göra som man vill. Jag gjorde i alla fall som jag ville och blandade friskt med befintlig jord, barkmull, kompost, benmjöl, rosgödsel och kogödsel. Vi får väl se hur det blir om rosorna klarar sig.

Så här fint blir det när jag är igång!
Alla buskar planterade och det är dags för
lunch och vila innan sista tillsnyggningsrycket.
Många timmar senare var alla rosorna i backen, rosenbönorna och tagetesen återplanterade. Jag band upp två av mina klätterrosor - Climbing Schneewitchen. Eftersom att den ena av den verkade vara väldigt ledsen över att inte få nått stöd här i livet.

Nu är det enda som saknas 2 (eller 3 skulle funka också) rosenbågar. Är det någon av mina läsare som råkar åka förbi biltema så får man gärna handla 2 sådana jag betalar sen :P. Annars kommer vi väl ha nån bil nån dag framöver.

Rosor är ena törstiga rackare och ska ha typ 20 L vatten en gång i veckan. Med 6 stycken nya rosor blir det 12 vattenkannor i veckan att kånka fram och tillbaka. Kanske dags att börja vattna med vattenslangen.

Innan uppfräshningen.
Tittar man på före och efterbilderna kanske man inte ser så stor skillnad men det gör jag! I verkligheten i alla fall. Efter allt vattnande och fotograferande så spridde jag ut Snigelfritt för att stävja de elaka små sluskkrypen. Jag hittade nämligen ett helt snigelbo när jag grävde runt. Jaja lite gift och de försvinner!





Efter uppfräshningen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar